Den 11.-12. april arrangerer vi sammen med SKUP og Norsk redaktørforening SKUPs lederskole for første gang.
SKUP, Norsk redaktørforening og SUJO samarbeider om SKUPs lederskole.
I forkant av årets SKUP-konferanse arrangeres SKUPs lederskole for første gang. Lederskolen går fra 11. til 12. april og er laget av SKUP i samarbeid med Senter for undersøkende journalistikk (SUJO) og Norsk redaktørforening.
NB! Søknadsfristen gikk ut 25.1 så ta kontakt om dette er interessant.
- Hvert år reiser journalister hjem fra SKUP-konferansen fulle av inspirasjon og ny metodikk, men altfor ofte blir de tatt imot av sjefer som hverken har erfaring eller kompetanse til å lede et undersøkende prosjekt. Det vil vi gjøre noe med, sier SKUPs styreleder Nina Selbo Torset.
På lederskolen vil man få opplæring i grunnleggende verktøy og metodikk for alle som skal lede et undersøkende prosjekt, uansett størrelse på prosjektet. Ledere fra små og store redaksjoner kommer for å dele av sine erfaringer, og man skal kunne lære av andres feil.
- Man må absolutt ikke ha tittelen gravesjef for å delta. Lederskolen er relevant for redaktører og andre som leder journalister som driver med kritisk og undersøkende journalistikk, sier generalsekretær Reidun Kjelling Nybø i Norsk Redaktørforening.
Det er kun 20 plasser på lederskolen. Deltakere velges basert på kjønn, geografi og mediemangfold. Søkers erfaring og motivasjon kan være avgjørende.
- Gjennom to intense og lærerike dager håper vi å skape et nettverk av ledere som også kan støtte hverandre i tiden etter kurset, sier Kristine Holmelid, reportasjeleder ved SUJO.
Praktiske detaljer:
Kurset går fra lunsj til lunsj 11. - 12. april 2024. Sted er Quality Hotel i Tønsberg.
Pris er 6500 kroner per deltaker. Det inkluderer kursavgift, overnatting og alle måltider, inkludert en treretters middag med drikke torsdag kveld. Reise til og fra Tønsberg dekkes av den enkelte redaksjon.
Påmelding til SKUP-konferansen 12. - 14. april kommer i tillegg. Alle som blir med videre fra lederskolen, er sikret overnatting på konferansehotellet hele helgen.
Noen høydepunkter fra programmet: