Hjem
Undersøkende journalistikk
Saker

Trener spydspisser i undersøkende journalistikk

Spydspiss-deltakere og undervisere i Tromsø 14. og 15. januar 2025.

Seks redaksjoner i Amedia ble i fjor valgt ut som Spydspisser i undersøkende journalistikk. - Sakene deltakerne lager er blant årets aller best leste, mest engasjerende og får konsekvenser i lokalsamfunnene, sier gravesjef i Amedia, Erik H. Sønstelie.

- Mye har skjedd i Amedia-konsernet de siste årene. For noen år siden ville de ikke bruke begrepet undersøkende journalistikk. Nå er det et tydelig fokus med offensive målsettinger, sier senterleder Per Christian Magnus i SUJO.

I 2024 ansatte Amedia konsernets første grave- og kompetansesjef, Erik H. Sønstelie. Siden februar i fjor har 160 redaktører og journalister i Amedia fått kompetansepåfyll i undersøkende journalistikk.  

Spydspiss-deltakere og undervisere i Tromsø 14. og 15. januar.

SUJO følger seks redaksjoner  

Seks redaksjoner ble plukket ut til å delta i Spydspiss-satsingen: Nordlys, Tidens Krav, Firda, Østlands-Posten, Sarpsborg Arbeiderblad og Romerikes Blad.

SUJO har ansvar for kompetansehevingen. I fysiske og digitale samlinger får deltakerne metodikk for undersøkende arbeid. SUJO følger også opp redaksjonene i arbeidet med gravesakene underveis og mellom samlingene.

- Spydspiss ser vi gir resultater. Flere redaksjoner arbeider nå mer metodisk, organisert og effektivt, enten det er med hverdagsgraving eller prosjekter som man jobber med over tid. Det er en kulturendring vi har sett, sier Erik H. Sønstelie.

Tidens Krav har i en serie artikler satt søkelys på pedojegere, en gruppe ungdommer som oppsøker og utøver vold mot pedofile og påstått pedofile.  

- Vi forteller om et nettverk av mindreårige jenter og gutter over hele Norge, hvordan de opererer og hvorfor de er med. Sakene satte søkelyset på en ny type hatkriminalitet og problematikken rundt borgerverngrupper, sier Lise Kristin Valgermo, nyhetsredaktør i Tidens Krav (TK).  

Leverte sin første metoderapport

Første sak i serien ble lest av 67.000 abonnementslesere, noe som gjør den til en av årets best leste saker for TK.    

https://www.tk.no/gutter-som-jakter-pedofile/f/5-51-1608748

Til sammen har TK publisert 8 saker i serien. Redaksjonen leverte nettopp sin første metoderapport til SKUP på dette prosjektet.  

- Pedojeger-prosjektet viste at vi kan hevde oss med de store i mediebransjen, og at en lokalavis på Nordmøre kan engasjere lesere over hele Norge, sier Valgermo.  

Også Nordlys og Østlands-Posten har gravesaker blant årets aller mest leste. Det samme har Sarpsborg Arbeiderblad og Firda.

Gravesaker mest lest  

Tre av de fire mest leste sakene i Nordlys i fjor var kritisk og undersøkende journalistikk.  

- Nordlys skal tilby et bredt spekter av saker, og det er viktig og gledelig at publikum også setter stor pris på de sakene vi har brukt store ressurser på, sier sjefredaktør Helge Nitteberg i Nordlys.

Saken som fikk mest oppmerksomhet blant Nordlys-abonnentene i fjor, handlet om varslersaken ved Universitetet i Tromsø, der 33 ansatte forteller om mobbing, trakassering og en fryktkultur fra en professor ved Universitetet i Tromsø.    

https://www.nordlys.no/varslingssaken-som-skulle-begraves-33-ansatte-beskriver-mobbing-fryktkultur-og-seksuell-trakassering/f/5-34-2078435

Også Nordlys har levert metoderapport til SKUP.  

Fikk kritikk  

Amedia har fått kritikk for å ikke satse på undersøkende journalistikk og å være dårlig representert i SKUP-sammenheng. «Har de ikke journalistiske motivasjoner utover å jakte abonnenter», spurte M24-redaktør Erik Waatland for fire år siden, da ingen av Amedias da 80 mediehus hadde levert metoderapport til SKUP.  

https://www.m24.no/amedia-erik-waatland-kommentar/ikke-ett-eneste-av-amedias-80-mediehus-leverte-metoderapport-til-skup-hva-er-det-et-symptom-pa/280723

I år er 13 av de 47 innsendte bidragene til SKUP-prisen fra mediehus tilknyttet Amedia.  

- Det er morsomt å se at det graves mer og bedre hos oss, sier gravesjef Sønstelie.