Hjem
Undersøkende journalistikk
Saker

Teknologi, kunstig intelligens og gravejournalistikk (UJO 668)

Illustrasjon: Pexels

Astrid Dalehaug Nordheim

Emnet ser på forholdet mellom teknologi og gravejournalistikken si samfunnsrolle. Emnet vil visa korleis moderne journalistisk relevant teknologi, som kunstig intelligens, har historiske røter. Det vil også ha ein etisk dimensjon, der teknologiens etiske og juridiske rammevilkår vil bli kritisk analysert.

Dette emnet skal gi studentene en grunnleggende forståelse av data som journalistisk verktøy. Emnet går i dybden på fire faser i et datajournalistisk prosjekt: innhenting og import av data, vasking av data, analyse av data og presentasjon av data.

I masteremnet får man kunnskap om hvordan man lager saker, som for eksempel:

  • sammenligner størrelser på næringer i en eller flere kommuner. Et eksempel fra E24: "Arnfinns rekefabrikk er like stor som hele oljeleverandørnæringen i Troms".
  • kan utforske og dokumentere endringer over flere år, for eksempel hvor mange som er ansatt på sykehjem og hjemmesykepleien i en eller flere kommuner, elevtall på en eller flere skoler, utviklingen i støtte til forskjellige næringer etc.
  • dokumenterer forskjeller, som hvor stor avstand det er mellom de 100 best og 100 minst betalte ansatte i kommunen og hvordan dette har utviklet seg over tid.
  • undersøker om de planlagte støttetiltakene når frem til mottagerne de var tiltenkt. Et eksempel fra E24: "Har fått 37 mill. i tilskudd: Herbjørn driver et av landets største økologiske familiebruk fra rullestolen".
  • henter data fra flere datasett og setter de sammen for å få ny innsikt. Et eksempel er fra TV 2 under lærerstreiken høsten 2022. Da var det kjent hvor mange lærere som var i streik, men ikke hvor mange barn som var rammet. Ved å slå sammen to datasett kunne de lage saken: "120 000 elevar ramma av streiken".

Forsker Samia Touileb fra MediaFutures på UiB avslørte hvordan språkmodeller rammer kvinner og minoriteter. Hun gjesteforeleser om hva man som journalist må vite om AI.

Vi bruker Excel og Google sheet. Masteremnet gir utfyllende praktisk erfaring med regneark, men gir også en kritisk forståelse av datajournalistikkens historie og funksjon.

Organisering og undervisning:

Dette emnet har tre fysiske samlinger ved Media City Bergen, UiB, hver på to dager (fra lunsj til lunsj).

I tillegg blir det publisert instruksjonsvideoer mellom samlingene med tilhørende oppgaver. Det blir tilbud om digitale gruppesamlinger hvor man går gjennom oppgavene.

Eksamen: Innlevering av skriftlig emneoppgave på 15 sider

Vi legger opp til at du kan ta studiet ved siden av jobb, og du må regne med en arbeidsinnsats tilsvarende tilsvarer 20-30 prosent arbeidstid. Studiet krever en aktiv og engasjert innsats. Husk å avtale permisjon i forbindelse med samlingene og eksamen med din arbeidsgiver.  

STUDENTER VÅREN 2024: Bak fra venstre: Emneansvarlig Lars Nyre (UiB), Bjørn Asle Nord (NRK), Kjetil H. Dale (TV 2), AnneLinn Kumano-Ensby (NRK), Sophie Ravn Spurkeland (Tendens), Lajla Ellingsen (Adresseavisen), Natalie Kristiansen (Moss Avis), Monica Skjelanger Reknes (Strilen), Marie Golimo Kingsrød (VG), Hans Mortensønn Jordheim (E24), Camilla Storsæter Hjelmeseth (Sunnmørsposten), Anne-Joo  Lexander (NRK), Marius Wiig Holmen (Stavanger Aftenblad), Thomas Nikolai Blekeli (NRK), Asbjørn Leirvåg (SUJO) og Astrid Dalehaug Norheim (SUJO). Foran fra venstre: Lasse Lambrecht (BT), Jens Kihl (BT), Anders Nøkling (NRK), Stig Brøndbo (UiT) og Olav Holger Næss (NRK).

(Foto: Zulfikar Abdelhamid Fahmy, UiB)